Kalvar eller småkossor?

Alltså.. Det finns så många vackra, söta, fina ord. Ord som beskriver eller bara ett namn på vad saker är.

Speciellt när det kommer till var djurs ungar heter blir jag förvirrad. Det låter ju så gulligt med tillexempel lamm, kattunge, valp, kulting eller varför inte killing?

Men kossorna! Kossa låter ju ändå lite sött. Men kalv. Jag förstår mig inte på det. Det är inget sött med ordet kalv. Jag undviker att ens lägga det ordet på min tunga. Jag tycker det låter slämmigt. Otäckt nästan. Lite groteskt kanske? Jag tycker ju egentligen att dessa små varelser är lika söta som alla andra små djur. Men just ordet.

Nej, i min värld heter det småkossor. Vilket kan få både den ena och den andra att fnissa, skratta eller rätta mig. I don´t care. Hur mycket gulligare låter det inte när man åker förbi en hage full av kor och deras ungar att utbrista: Titta på alla söta små kossor!  Jag tycker bara det är väldigt kul med just ordval.

Jag kanske är för fixerad vid ord. Men nog låter det sötare minsann. haha Eller är jag fullkomligt galen?

Take Care!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0